Ten eerste zijn er de model parameters. Deze worden gevormd door de verschillende systemen die apart zijn genomen. Elk systeem kan worden gezien als een uitwisselbaar component. Neem bijvoorbeeld de motor, een andere motor zorgt ook voor een ander verbruik. Vervolgens zijn er rekenmodellen opgesteld voor de verschillende verbruikssituaties. Alle tussenresultaten uit deze berekeningen vormen uiteindelijk het eindresultaat.
De complexiteit van het model hangt af van de gevraagde nauwkeurigheid. In dit model zijn de volgende systeemgrenzen bepaald:
- De motor, omdat dit een elementair onderdeel is van de auto
- De wielen, omdat deze invloed hebben op de snelheid en rolweerstand
- Het carrosserie, omdat hier luchtweerstand op wordt uitgeoefend
- Het differentieel, bepaald het toerental en koppel van het wiel
- De transmissie, bepaald ook het toerental en koppel van het wiel
- De remmen, zodat de remvertraging controleerbaar is
- De totaal assemblage, voor zaken zoals de totaal massa en normaalkracht
Met het maken van dit model heb ik geleerd hoe je systematisch gegevens kunt ordenen en op welke punten je kunt letten. Zo is het verstandig eerst de uitwerking van berekeningen op papier te maken vooraleer ze worden gedigitaliseerd. Ook het gebruik van kleur help het overzicht te behouden.
Tijdens het toetsmoment is het model geëvalueerd door de docent. Hieruit bleek dat er wel een grote fout in de redenatie voor de versnelling zit. Er is nu gerekend met een acceleratietijd die afhankelijk is van het toerental. In een volgende post (blok 8) zal deze fout verbeterd worden. Voor nu is het blok 7 energieverbruiksmodel (voor beperkte tijd) te downloaden via de onderstaande link:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten